Kroniky Avelu (2021)


Dobrodruzi, hrdinové, vítejte v Avelu, ve světě plném úžasných tvorů a míst. Ve světě kde lze ve dne i v noci spatřit desítky měsíců. Tyto kouzelné nebeské útvary - údajně obývané bohy - posílají své kouzelné dary obyvatelům Avelu. Díky nim čarodějové jako já vytvářejí magii, druidové pomáhají farmářům starat se o jejich úrodu, a děti si mohou hrát ve vzdušných proudech. Nyní už na to bohužel není čas. Jelikož se Černý měsíc Kurodar blíží k Avelu, probudila jeho černá magie síly zla. Lesy, jeskyně a jiná temná místa byly vždy obývány nebezpečnými příšerami. Ty teď ale opustily svá doupata a jejich nenávistné pohledy se zaměřily na hrad. Hrad, jenž je domovem léčivého drahokamu. Pokud bude drahokam zničen, Avelu se zmocní zlo.

Fantasy hra na hrdiny

Kroniky Avelu je nová dobrodružná kooperativní hra z říše fantazie, ve které se jeden či až čtyři hráči, stateční bojovníci, snaží opevnit hrad a zastavit tak Bestii, jež se pod vlivem magie Černého měsíce Kurodaru vydrala ze sopečného kráteru na povrch a spolu s dalšími prapodivnými příšerkami se snaží zničit tento nádherný fantasy svět Avelu. Na vás hrdinech zbývá, abyste tomu zabránili.
Už od první chvíle, co se tato deskovka objevila v různých previewech a článcích na netu bylo zjevné, že je cílená především na mladší děti, proto byla přirovnávaná k českému Karaku. V obou hrách totiž si vytváříte své hrdiny, sbíráte poklady a lektvary, porážíte všelijaké nestvůry, aby jste se dostali dále. Obě hry jsou však různé. Zatímco Karak byla kompetitivní hra, kde všichni hráči stáli proti sobě a soupeřili mezi sebou, tak v Kronikách Avelu se hraje kooperativně, kdy hráči spolupracují - snaží se opevnit hrad, porazit příšery, nastražit pasti či postavit katapulty. Pravidla jsou taky oproti Karaku trošku složitější. Hráči mají více možností v rozhodování a jsou zapotřebí také taktické dovednosti, aby v poslední fázi měsíce zastavili tu kolosální Bestii pomalu kráčející ke hradu.

Komponenty ze hry

Tuto fantasy deskovou hru na hrdiny přinesl na konci roku 2021 do českých i slovenských prodejen přední distributor společenských her a hraček, česká společnost ADC Blackfire Entertainment, s.r.o., která spolu po spojení s francouzským vydavatelem Asmodeé nás zásobuje kvalitními deskovkami již pěknou řádku let. Díky ní se k nám dostala na trh i tato krásná a jak si ke konci řekneme i celkem zdařilá hra na hrdiny, kterou má na svědomí polské studio Rebel. Ano, to vydavatelství her, která má za sebou i takové celkem slušné počiny jako Divukraj, Na louce či Dům snů a další deskovky.

Hra Kroniky Avelu je určena pro 1 - 4 hráče, takže si ji užijí jak sólohráči (samotáři) tak i vícehráči (všichni přátelé či rodinný příslušníci). Má jednoduchá pravidla, krásný fantasy vizuál a prostou přímočarou hratelnost. Musím také pochválit dobře napsaný Almanach - úvodní dějiny Avelu a podrobně vypsaný Bestiář, kde si přečtěte: jak se daná příšerka jmenuje a co je vlastně zač.
Hra je určená především pro děti od 8 let a více, ale ani dospělí se nebudou u ní nudit. Svou malebnou grafikou, tvorbou vlastní postavy, skvělým fantasy příběhem a jednoduchou hratelností se do tohoto světa prostě zamilujete. Deskovka je však přece jen cílená na děti - v kategorii od 8 - 14 let.

Uvnitř kroniky

V pestré, kreslené krabici s akčním úvodním obrázkem s hrdiny bojujícími před hradem Avelu (domovem léčivého drahokamu) s příšerkami najdeme poměrně dost komponentů. Především nás zaujme zelené počítadlo měsíce, které ukazuje, kolik kol zbývá do východu Černého měsíce Kurodaru, a také 15 hexových herních dílů včetně 4 startovních, které představují místa v okolí avelského hradu (v Adventure´s Toolkitu jsou k dispozici další 3 díly - Bleší trh, Pole a lesy a Trpasličí dílna s balisty).

Hexové díly

Všechny hexové díly avelských míst a krajin jsou nádherně vyobrazené, až pohádkově nakreslené a dokonale zapadají do toho kouzelného fantasy světa. Rovněž tomu je i u příšerek, které jsou tu zosobněny jako kulaté žetony (malé a velké), kterémi se obsazují právě jednotlivé heoxové díly krajin (pokud je na nich příslušná značka doupěte - půlměsíce). Jinak ve hře, tedy ve světě Avelu, najdeme poměrně dost příšerek: tj. až 31 žetonů (z toho 24 malých žetonů - podřadných příšerek ve 3 barvách po 8 kusech, pak 6 velkých - silnějších příšer "bossů" ve 3 barvách po 2 kusech a jednu velikou Bestii. Všechny žetony příšer jsou do detailu malované, propracované a vůbec ne strašidelné, takže si je děti velice brzy při hraní této deskovky na hrdiny překvapivě oblíbí.

Kulaté žetony příšer

Dále v krabici nalezneme 4 hrací desky (pro každého hráče jednu) a blok s kresbami hrdinů (střídavě ženu a muže), které si můžete vybarvit dle své libosti. Obzvláště tuto část přípravy si děti zamilují, kdy si vlastně pastelkami tvoří svého vlastního hrdinu, a pak si jej zasunou do hrací desky. V bloku najdeme spoustu postav (muže a ženy), takže netřeba se bát, že se vymalujete. Dokonce si můžete vybarvit i svůj vlastní erb a do kolonky vepsat jméno hrdiny. Že vás zrovna nenapadá jaké? Nevadí. I na to tvůrci hry mysleli a do krabice přidali oboustrannou mapu se souhvězdími, která vám za pomocí kostek pomůže vygenerovat náhodná jména. Super nápad! Co se mi na hráčské desce také líbilo, bylo jednoduché označování zdraví vašich hrdinů. Prostě a jednoduše vkládáte či vyndáváte dřevěná srdíčka, tedy žetony houževnatosti, z příslušných polí na desce při boji ve hře. Dále dobře je vymyšlený prostor v batohu, kdy se do příslušného výřezu na hrací desce snažíte vtěsnat své získané zlaťáky, vybavení, zbraně a lektvary. Pokud se vám to do batohu či na sebe nevejde, tak máte prostě smůlu. Stejně tomu je, když na svou postavu oblékáte vybavení, které si v průběhu času můžete při hře postupně vylepšit.

Sáček s vybavením a lektvary

Co hodně zamrzí, že v krabici nenajdeme poměrně zákl.vybavení - a tím jsou boty. Všechno ostatní ze sametového žlutého sáčku vylovíte tj. brnění, meč, štít, helmici a nějaké ty lektvary, ale takovou základní věc jako jsou boty prostě ne! Nevadí, lze je získat při koupi Adventure´s Toolkitu (cca 159 Kč), kde najdete pár drobností i navíc. Přesto je divné, že boty prostě v základní krabici nejsou. Stejně tomu je i u samolepek hrdinů. V základní krabici totiž naleznete jen čtyři dřevěné, různobarevné figurky hrdinů (bez zjevů). Neříkám, že je to něco extra, ale proč nemít samolepky už v základní krabici? Člověk místo toho musí navíc shánět jakési promo ke hře, které mají jen vybrané obchody. Přitom ty samolepky jsou opravdu fajn a určitě doporučuji si je sehnat - figurky vám to hned pěkně oživí.

Hradby, pasti a měsíční pečetě

Kostky hrdinů
Co dále najdeme v krabici? Třeba Erb Avelu, který označuje prvního hráče (respektive toho, kdo je právě na řadě). Dále 3 žetony hradeb, které si během hry přidáváte do hradu a tvoříte si tak opevnění před přicházející Bestií. Stejně tomu je u pastí 3x, kterými můžete zranit monstrum při pochodu na hrad či  3x měsíční pečetě, které se používají k zakrytí doupat, ze kterých vycházejí menší i větší příšery do hry. Když už jsme u těch pastí, určitě je třeba se zmínit, že v rozšiřujícím balíčku Adventure´s Toolkitu (k dispozici ke koupi jen v polštině, v cz lze stáhnout text ze Zatrolených her či z Hraj.cz) nalezneme Balisty - konkrétně 3x katapulty, které jsou další zbraní proti nepřátelům. V každém kole totiž ostřelují ze svého místa  na sousední pole příšery - počastují je 1 zraněním, když se přiblíží ke hradu. Výborná zbraň, s kterou můžete zpoza hradeb kosit nepřátele.

Kostky příšer
V krabici ještě nalezneme žeton astrolábu, který se používá k vyznačení pohybu na počítadle měsíce. Upřímně, raději bych bral kdyby byl nějak pevně spojen s počítadlem. Při sklízení hry člověk na něj občas zapomene a nechtěně jej shodí z počítadla na zem. Hrozí, že se tak zatoulá a ztratí, aniž byste si toho jako hráči všimli. Dalším stěžejním vybavením každého hrdiny jsou kostky. Celkem jich je ve hře 8 (2 zelené, 2 modré, 2 oranžové), které se používají při útoku na příšeru. Příšera má k dispozici zase jiných svých pět kostek (2 černé, 3 purpurové), která se kombinují při boji v závislosti o jakou zrovna příšerku jde (příslušné kostky jsou vyobrazeny na žetonu příšerky) a jaké má speciální schopnosti (spíše u hlavních bossů). 

Srdíčka, zlaťáky a další komponenty

Dále v krabici najdeme, jak už jsem se zmínil u hrací desky, 25 oboustranných žetonů vybavení, které je možné si během hry vylepšit. Samozřejmě nechybí hromada zlaťáků, žetony zranění, akcí, použitého vybavení, 3 žetony kráteru a samozřejmě také velká figurka Bestie. Mohla by být z kvalitního plastu, ale je sestavená z kartónu - nijak zvlášť to však nevadí. V krabici nalezneme ještě pravidla v češtině a herní příručku, která obsahuje shrnutí všech důležitých pravidel, Almanach a Bestiář. No, a to je asi vše.
Vlastně není. Krabice má krásně udělaný insert, kam zasunete část kartónu a vytvoříte si tak truhličku pro ukládání všelijakých těch mincí, žetonů, kostek a figurek (vše v igelitových sáčcích).

Boj s Bestií aneb jak se to hraje

Rozložení hry

Příprava hry

Na herní stůl umístíme počítadlo měsíce, které ukazuje, kolik kol zbývá do východu Černého měsíce Kurodaru. Podle počtu hráčů ve hře umístíme ukazatel měsíce (astroláb) na startovní políčko. Do středu počítadla umístíme mapový dílek hradu Avel a do sousedství startovací díly mapy (Temný les, Trh, Prašivkový háj - pozn. nevybavím si přesné názvy), které jako jediné jsou otočené lícem nahoru. Hrdinové tedy vidí, co je na sousedních dílech čeká. Ostatní díly se rozmístí náhodně lícem dolů dle schémat rozložení v pravidlech. Netuší, co je v daných lokalitách čeká za dobrodružství.

Následně si zvolíme obtížnost - úroveň 1-3 (ke konci hry přidává nestvůry), jakou chceme hrát a umístíme zvolený žeton kráteru na vyznačené místo dle vybraného schématu rozložení. Odtud se vydá Bestie na svou pouť k hradu, až nastane východ Černého měsíce Kurodaru na konci počítadla.

Připravme si všechny ostatní komponenty. Figurky hrdinů umístíme na herní díl hradu. Žetony malých a velkých příšer zamíchejme a vytvořme z nich "kupičky". Tři náhodné příšerky umístíme rovnou při přípravě hry na startovní díly v sousedství hradu. Následně si připravíme své desky s vymalovanými hrdiny, přidáme všech pět žetonů houževnatosti (raději říkám "životy"), po jednou zlaťáku a jednom náhodně vylosovaném vybavení ze sametového žlutého pytlíčku. No, a můžeme začít!

Počáteční umístění monster

Proces hraní

Hráči se střídají v tazích a po skončení všech svých akcí skončí herní kolo.
Astroláb se posune o jedno pole na ukazateli času / měsíce směrem doprava. Následně začíná další kolo (pokud je ve hře již Bestie, astrolábem se neposunuje. Pouze na konci kola se pohne Bestie a aktivní příšerky o jedno pole vpřed směrem ke hradu).

V každém kole má každý hrdina právě 2 akce (4 akce, pokud hraje sólo - viz 4 žetony akcí). Svou akci může hrdina využít na níže uvedené možnosti (bez ohledu, jestli již nějakou použil):

Pohyb - hrdina se přesune na sousední dílek mapy. Pokud není lícem nahoru, otočí jej (objevuje). Někde může hrdina objevit zkratku - teleport, čímž se může přes mapu pohybovat rychleji.

Boj - na začátku boje hází hrdina 2 zelenými kostkami (později po vylepšení vybavení, bude mít kostek k dispozici víc) a hráč po levici, jenž reprezentuje příšeru, hází kostkami uvedenými na žetonu příšery (kostky jsou dvojího typu - černé = silné, purpurové = slabší). Velké příšery mají speciální schopnosti, které mohou souboj nepříjemně zkomplikovat, anebo mají více houževnatosti, tedy životů.
Hází se proti sobě kostkami, přičemž se podle výsledku některé kostky vyruší = štít zabraňuje zranění, zlomený meč naopak brání příšeru. Ostatní rány se udělují bez kompromisů hrdinovi (odebírají se srdíčka z hrací desky) či příšeře (naopak se přidělují žetony zranění). Vyhrává ten, kdo přežije.
Pokud zvítězí hrdina, může se těšit z odměny - počtu zlaťáků či vybavení zobrazeného na žetonu poražené příšery. Pokud naopak v boji zvítězí příšera, je hrdina omráčený - vrátí všechny své zlaťáky z batohu, 1 vybrané vybavení (z batohu nebo co má na sobě) a musí se vrátit na díl s hradem, kde za pomoci léčivého drahokamu se mu obnoví všech pět žetonů houževnatosti (životů, tedy srdíček).

Akce na dílku - některé díly umožňují speciální akci. Na Tržišti můžete zakoupit vybavení, v Kamenolomu postavit si hradby pro opevnění hradu, v Jezeru přání mít štěstí a získat něco do batůžku, v Kruhu z kamene zase Měsíční pečeť a v Elfském táboře si vyrobit past na Bestii. Je toho dost, přičemž další díly mapy získáte i v polském rozšíření Adventure´s Toolkitu (u nás v ČR také k sehnání).

Odpočinek - je poslední a také důležitá akce. Při odpočinku hráč nic nedělá a hrdinovi se regenerují 2 žetony houževnatosti (životy).

Jakmile astroláb dosáhne posledního políčka na počítadle času / kol / měsíce, dopadne jeho světlo do místa kráteru a na daném poli se zjeví strašná Bestie (nebojte se, není to nic hrozného). Na konci tedy dalšího herního kola se nepohybuje astrolábem, ale s tímto hromotlukem a dalšími aktivními příšerkami o jedno pole vpřed blíže ke hradu. Hrdinové během první fáze měli na starost hrad nějak opevnit, naklást pasti či postavit balisty (jen v rozšíření), tak se teď předveďte!

Souboj s Bestií při obraně hradu

Konec hry

Hráči vítězí, pokud společně porazí všechny aktivní příšery z herního plánu včetně Bestie, než zničí samotné království, tedy hrad Avelu, kde je uložen onen léčivý drahokam.

Pokud se jim to nepovede a jakákoliv příšera zboří poslední zbytky hradeb, hráči prohráli.

Výbava dobrodruha a promo samolepky

Monstra krouží okolo hradu Avel a společně s přicházející Bestie představují velké nebezpečí pro všechny obyvatele království. Není žádným překvapením, že každý chce pomoci v boji. Řemeslníci vyrábějí předměty, trpaslíci staví obléhací stroje a bylinkáři vylepšují nové recepty a vaří lektvary. Dokonce i lidé z divočiny, jindy tak odtažití, se připojí k boji, pokud prokážeš svoji odvahu při pobíjení monster.
Využij všechnu nabízenou pomoc a ochraň avelský hrad!


Náhled rozšíření v EN/PL

Jak už jsem avizoval v předešlých odstavcích, na vybraných prodejnách s deskovými hrami jsou k dispozici ke koupi promo balíčky tzv. Adventure´s Toolkity - v překladu Sady nástrojů k dobrodružství či lepé řečeno Výbavy dobrodruha. Balení je sice v angličtině / polštině, ale i tak si doplňková pravidla můžeme stáhnout zdarma z HRAJ.CZ nebo ze ZATROLENE-HRY.CZ a kompletně v češtině vytisknout.
Kromě toho najdeme tam kompletní pravidla k základní hře v češtině, kartu Hero´s treasures k novým 3 věcem, nové mapy (rozložení) a samozřejmě postavy hrdinů k vybarvení.

Odkazy ke stažení (klikněte na obrázek):




Pojďme se ale podívat, co nabízí Adventure´s Toolkit (Výbava dobrodruha):


3 díly herní plochy
12 žetonů
3 kartonové katapulty
1 EN/PL pravidla

Toto rozšíření přidává do hry nové elixíry a nový typ vybavení: boty.

Elixíry připravené zkušenými bylinkáři a smíchané na základě nových receptů mohou pomoci neohroženým hrdinům v jejich boji.

Teleportační elixír – hrdina, který jej vypije, se může přesunout na jakékoliv odhalené políčko na herní ploše.

Elixír času – hrdina, který jej vypije, může provést během svého kole jednu akci navíc.

Elixír vylepšení vybavení – kapalina, která se ukrývá v této lahvičce může být použita na jakékoliv vybavení. Hrdina, který elixír použije si může vylepšit libovolný žeton vybavení.

Nezapomeňte! Elixíry můžete použít před i po provedení akce. Vypití elixíru není akce.

***

Boty. Konečně!
Kvalitě ušité umožní hrdinovi se po divočině pohybovat rychleji. To jim může zachránit život, když je pronásleduje horda monster.

Základní strana  – Boty, které nebyly vylepšeny, umožňují jeden přehoz jedné kostky odpovídající barvy během boje.

Vylepšená strana – Hrdina, který má obuté vylepšené boty se může pohnout o jeden dílek navíc, když
provádějí akci pohyb.

***

Nová monstra
Monstra z tohoto rozšíření mají nový atribut a dávají novou odměnu: zvířecího společníka.
Před začátkem boje hrdina ztratí jeden život. Této ztrátě nelze nijak zabránit. Po porážce monstra hrdina dostane odpovídající žeton zvířecího společníka.

Tři dcery
Kurodarovi služebníci jsou často podivní a záhadní – a to je přesně příklad Tří dcer. Avelští je znají jako Závist, Touhu a Pomstu. Tato stvoření přišla do Avelu během Dávných válek a říká se o nich, že proti Kurodarovi bojovala od samotného počátku času. Dokonce prý vylétla až k Černému měsíci a utkala se s bohem zla v jeho pevnosti. Nikdo ale neví, co se tam tehdy stalo. Jisté je jen to, že když se Dcery do Avelu vrátily, stály v čele Kurodarových vojsk! Po staletí jejich činy halilo tajemství a z nutnosti spolupracovaly dokonce i s dalšími měsíčními bohy. Ale teď je Černý měsíc zpátky a Dcery udělají vše pro to, aby zajistily Kurodarovo vítězství!

***

Zvířecí společníci
Když hrdina porazí jednu ze Tří dcer, připojí se k němu zvířecí společník. Hráč si vezme žeton odpovídajícího zvířete a umístí ho na svoji hráčskou desku, a to stranou s tímto symbolem nahoru. Zvířecího společníka můžete použít dvakrát. Po prvním použití otočte žeton druhou stranou nahoru. Po druhém využití je tento žeton odhozen.

Medvěd
Použij během boje:
Strana 1: přidej 2 symboly štítu k hodu kostkami.
Strana 2: přidej 1 symbol štítu ke svému hodu.

Orel
Použij před nebo po provedení akce:
Strana 1: přesuň postavu svého hrdiny na kterýkoliv odhalený dílek mapy.
Použij během pohybu:
Strana 2: pohni svojí postavou o jeden dílek navíc.

Liška
Použij během boje:
Strana 1: přidej 2 symboly meče k hodu kostkami.
Strana 2: přidej 1 symbol meče ke svému hodu.

***
Nové dílky mapy

Bleší trh
Na mýtině je okolo stánků prodejců takový rumraj, že se rozléhá daleko mezi stromy a láká ty, kteří
chtějí obchodovat. Když otočíš toto políčko, umísti sem tři náhodné žetony vybavení z pytlíku na
vybavení (základní stranou nahoru). Když zde provedeš akci, můžeš vyměnit jeden žeton
vybavení ze své zásoby s žetonem na tomto políčku.

Lesy a pole
Opravdový hrdina se nebojí si vyhrnout rukávy a pustit se do pořádné práce, aby si zlepšil příjmy. Na
tomto políčku můžeš získat tři zlaťáky, ale tuto akci je možné provést pouze tehdy, pokud zde nejsou
žádná monstra.

Trpasličí dílna
Tato budova patří dvěma trpasličím bratrům, kteří v potu tváře vyrábějí do nejmenších detailů propracované střelecké vybavení. Můžeš zde zaplatit 3/4/5 zlaťáků a podle toho si vybrat balistu
příslušné barvy. Tu pak umísti na libovolné políčko mapy. Můžeš postavit pouze jednu balistu od
každé barvy a na jednom políčku může stát pouze jeden obléhací stroj.

***
Balisty
Postavené balisty se aktivují na začátku každého kola předtím, než hráči odehrají své akce. Když se balista aktivuje, hráči se domluví a zacílí ji na vybrané monstrum nebo Bestii, které se nachází na stejném dílku mapy jako balista, nebo s ním přímo sousedí. (Rozhodující slovo má hráč, který balistu
zakoupil.) Poté balista vystřelí jednu ránu. Hráč, který obléhací stroj koupil, hodí jednou kostkou stejné barvy, jakou má balista. Jestli je výsledek, monstru nebo Bestie ztratí jeden život. Při jakémkoliv jiném výsledku hráč minul. Když tímto způsobem nestvůra zemře, odeberte její žeton z mapy, ale odměnu nezíská nikdo.


Nyní se podívejme na malé promo s názvem Hero´s Treasures (v překladu Poklady hrdinů), které přináší 3 nová vybavení a samolepky na figurky hrdinů.

3 nová vybavení

Teleportační kámen – po obdržení tohoto předmětu jej vložte do batohu. Hrdina jej může kdykoli položit na dlaždici, kde stojí (položení žetonu není akce). Po zbytek hry se má za to, že dlaždice má symbol teleportu.

Měšec – po obdržení tohoto předmětu jej vložte do batohu. Dokud máte měšec, umístěte všechny své mince do hromádky na něj. Počet takto uložených mincí není nijak omezen.

Klenot štěstí – po obdržení tohoto předmětu jej vložte do batohu. Majitel drahokamu může během bitvy jednou přehodit 1 zelenou kostkou. Klenot může být znovu použit v budoucích bitvách.


Samolepky na figurky hrdinů


Autorem překladu těchto rozšíření do češtiny je Lukáš Vaníček, Klub deskových her Pardubice.
Děkujeme za dobře odvedenou práci.

Závěrečné zhodnocení

Kroniky Avelu je výborná fantasy hra na hrdiny, která zaujme především děti školního věku.
Má dobře napsaný Almanach - dějiny Avelu, podrobný Bestiář (ve kterém si dozvíte vše o příšerkách), výborně nastavenou hrací desku (do které můžete vkládat vlastní vymalované hrdiny a tvořit erb, vygenerovat si náhodná jména dle souhvězdí, jednoduše odebírat a přidávat srdíčka jako životy, omezeně vkládat vybavení do batohu či rovnou jako zbroj na sebe), nádhernou grafiku a propracované žetony. Pravidla jsou velice jednoduchá, přehledná a snadno pochopitelná. Chytře je taky vymyšlený insert krabice, kdy si z kartónu složíte jakousi truhličku a můžete do ní ukládat figurky a komponenty.
Výtku možná mám (ale opravdu jen maličkou) k postavičkám, kdy by se slušelo je mít možná plastové. Ale ne, i ty dřevěné barevné figurky mají své kouzlo a seskládaná Bestie z kartónu je taky celkem fajn. K barevným figurkám by však mohly být už polepky v základní krabici, a ne v nějakém promo balíčku.
Co se týče hratelnosti, je to opravdu jednoduchá hra - kdy jakoukoliv akci pochopí i dítě předškolního věku. Hraje se to moc pěkně, svižně a bez zádrhelu. Problém vidím snad jen při dalším hraní, kdy už víte jakou taktiku hrát - že musíte postavit hradby, pasti, balisty a pořádně se vyzbrojit. Je to pořád dokolečka, jen při každé nové hře se mění umístění hexových dílů.
Proma balíčky přidávají do hry chybějící vybavení (boty, samolepky na hrdiny) a trochu vylepšují (odlehčují hru). Takoví zvířecí pomocníci, nové lektvary a měšec jsou opravdu užitečně předměty.
Je to opravdu moc pěkná, dobře vymyšlená hra bez nějakého zádrhelu v pravidlech (alespoň jsem se nikde nesekl či nerozuměl výkladu). Problém vidím jen snad v té znovu hratelnosti. Každopádně pro děti od 8 do 14 let ideální volba a určitě doporučuji tuto hru na hrdiny ke koupi (cca 900 Kč).
Je to naprosto boží hra! Rád si ji zase s dětmi za nějaký čas zahraju.

Životnost monstra



ZA POSKYTNUTÍ HRY K RECENZI DĚKUJEME VYDATELI.



KRONIKY AVELU
(V ORIG. CHRONICLES OF AVEL)
AUTOR: PRZEMEK WOJTKOWIAK
VYDAVATEL ORIGINÁLU: REBEL.PL
ASMODÉE EDITIONS
VYDAL CZ: ADC BLACKFIRE ENT. S R.O.
ROK VYDÁNÍ: 2021
POČET HRÁČŮ: 1-4
VĚK: 8+ LET
HERNÍ DOBA: CCA 90 MINUT


Stručný verdikt s ohodnocením

Překvapivě výtečná fantasy hra na hrdiny, která především cílí na děti ve věku od 8 do 14 let, ale ani dospělí se nebudou nudit a hra je překvapí. Vše výtečně zpracované, napsané, vymyšlené, bez zádrhelu. Zamrzí při dalším hraním snad jen stereotypnost, přímočarost a chybějí vybavení (boty, samolepky). Každopádně jedinečná hra, která vás okouzlí svým promakaným světem.
 Celkové hodnocení: 93,750 = 94 %


Klady a zápory

+ promyšlený svět Avelu (podrobný Almanach a Bestiář)
+ krásná grafika, zpracování komponent
+ možnost vytvořit si vlastní hrdiny (vymalovat, vygenerovat jméno)
+ hra v jednom i více hráčích (možnost sólo hry)
+ jednoduchá pravidla, mechanika hry (2 fáze - zbrojení, příchod monstra)
+ soubojový systém s kostkami (dobře fungující, dokáže být i krutý)
+ doplňující promo balíčky a samolepky

- stereotypnost, přímočarost (po více hrách může nudit)
- kostky (prvek náhody při souboji)
- chybí vybavení (boty) a samolepky na figurky v základní krabici