Z pohádky do pohádky (2019)

Náhled úvodního obrázku na krabici

Vítejte ve světě pohádek a vydejte se hledat zlatý poklad. Čeká vás cesta plná nástrah a překvapení. Ale nemáte se čeho bát, v pohádkách vždy zvítězí dobro nad zlem. Hrou si děti cvičí pozornost a soustředění.

Nová verze deskové hry Z pohádky do pohádky z roku 2019 je sice moc krásná, doslova malebně malovaná jako z pohádky a daleko lépe zpracovaná oproti retro verzím této deskoherní klasiky ještě z dob socialismu, ale to je asi tak všechno v čem je tahle renovace od DINO TOYS, s.r.o. dobrá. A je to celkem škoda. Stačilo by vypilovat pár chybiček a nesrovnalostí, upravit pravidla k obrazu svému, ubrat pár políček na hracím plánu a mohla by to být parádní jednoduchá deskovka pro malé děti.

Když se podíváme na ještě nerozbalenou krabici hry zabalovanou v celofánu, dokáže svou pohádkovou grafikou nalákat nejen malé dítě, ale i dospělého. Kresba klečícího prince před princeznou a v pozadí vykukující pohádkové postavičky s hradem jsou opravdu povedené a uvnitř balení taky grafikou hracího plánu a postaviček z kartónu v plastových podstavcích nebudeme zklamáni. Krásné ilustrace jsou od Zdeňky Študlarové, která má na svědomí i obdobnou grafiku k další hře od DINO TOYS, s.r.o. a tím jsou Loupežníci, třeste se!.  Jinak původní obrázky retro edice Z pohádky do pohádky, které jsou desítky let staré ilustrace, jsou od Colorband - Pšenko, ale samotný ilustrátor je neznámý.
Nádherně malovaná krabice hry

Tuto pohádkovou hru může hrát 2–6 hráčů od 5 let, ale můžou hrát i mladší s pomocí rad od staršího kamaráda či rodičů. Vítězí ten, kdo se dostane první do hradu, ve kterém je ukryt zlatý poklad. Na cestě za pokladem se hráči potkávají s různými postavami z pohádek, které jim cestu někdy usnadní a někdy zase ztíží. Hra má dvě varianty. Vyhrává právě ten hráč, který po projetí celého herního plánu hodem kostky postoupí přesně do hradu a tím získá zlatý poklad.

Na začátku si vyberete postavičku:

Postavičky z pohádky

Jedná se o krásně malované královské postavičky (1x král, 3x princezny, 1x princ a 1x rytíř) na kartónové podložce a zasazené do plastového podstavce. Musím říct, že už s řadou takových postaviček v plastových držácích jsem se už setkal u jiných deskových her a jenom jim fandím. Zpříjemňují hraní tím, že hru vlastně oživují svou kresbou a dávají hráči také charakter. Samozřejmě není to do detailu zpracovaná 3D plastová figura, co něco vydrží, ale jako levnější varianta dobrý a pro požitek za hry také super - obzvláště když se jedná o pohádku. Bohužel musím konstatovat, ačkoliv jsou pohádkové postavičky k této hře opravdu krásné, tak jsou naprosto k ničemu! Proč? Protože se pořádně nevejdou na hrací políčka na desce, a když je tam konečně nějak narovnáte, stačí sebemenší záchvěv (ať už od větru či o ně omylem zavadíte rukou) tak vám popadají. Stačilo by přitom odebrat pár hracích polí a zbytek zvětšit, aby se postavičky tam vůbec vešly. Takhle nezbývá, než vzít si klasické figurky z Člověče, nezlob se! a nahradit tyto pohádkové postavičky. Je to opravdová škoda.

Hru začíná hráč, který vrhem kostky hodí nejmenší číslo. Dále postupuje podle počtu hozených bodů kostkou. Na širokých políčkách může stát několik figurek vedle sebe. Na úzkých políčkách jen jedna figurka. Má-li hráč postoupit na obsazené políčko, musí zůstat na místě a čeká na další hod.
Hrací plán

Pojďme si shrnout význam jednotlivých označených červených polí:

Divotvorný meč — dostane-li se hráč na červené políčko s mečem, přechází až na žluté políčko za saní. Komentář: Celkem logický krok, kdy vás užitečný předmět přenese přes zákeřná políčka.

Saň — nedostane-li se hráč na políčko s mečem a musí postoupit na některé políčko draka, může pokračovat jen tehdy, hodí-li kostkou 3. Komentář: Upřímně docela těžký soupeř hned na začátek, kdy můžete čekat třeba celou hru než hodíte 3. No budiž, ale když už hodím 3 tak, ať se přenesu na žluté políčko za draka. Jinak hrozí, že stoupnu na další červené a budu muset házet zase 3. Na začátku hry to pěkně otráví.

Ježibaba — dostane-li se hráč hodem kostky přesně na políčko ježibaby, postupuje dále po široké cestě. Ten hráč, který nepostoupí přesně na toto pole, postupuje při hodu lichého čísla na žlutou cestu pást koně, při sudém čísle na modrou cestu pro živou vodu. Komentář: Je to takové divoké. Pokud neskončím na ježibabě, pěkně si zajdu. Ty cesty nedávají moc smyslu, ale budiž - je to pohádka.

Žlutá cesta
políčko s černým koněm posílá hráče do pekla
políčko s bílým koněm na Zlatý vrch
políčko s hnědým koněm zpátky k ježibabě.
Komentář: Tady není připomínek, ježibaba mě poslala na pastvu s koňmi. Jejich efekty jsou celkem jasný.

Modrá cesta
princezna
— hráč postoupí až na první pole za tůň 
Komentář: Nevím, proč zrovna princezna mě postoupí za tůň, asi mě přehodí. Pro někoho pojem tůň může být matoucí a bude si myslet, že má postoupit až ke studánce s živou vodou

tůň — (tj. políčka mezi princeznou a rybkou) hráč ji může překročit, když na políčku těsně před tůní hodí 6 a postoupí na první políčko za tůní. Hráč, který se dostane do tůně, musí počkat až hodí 6 a potom postoupí za tůň. Při zpáteční cestě přechází tůň bez obtíží. 
Komentář: Další brzda při cestě za pokladem, tedy nejdřív za živou vodou.

zlatá rybka — hráč, který se dostane při zpáteční cestě na toto políčko, postoupí na druhý břeh tůně. 
Komentář: Dá se říct, že zlatá rybka je absolutně k ničemu, když přecházím tůň na zpáteční cestě bez obtíží.

jablíčka — hráč, který se dostane na jablíčko, postoupí na políčko s dalším jablíčkem.
Kometář: Dobře, postoupil jsem o pár políček dopředu. Ve hře jsou jen dvě jablíčka.

pták Ohnivák — vrátí hráče zpět do tůně a při zpáteční cestě přenáší na Zlatý vrch.
Komentář: Všivák jeden mě hodí zpět do tůně, kde musím hodit 6, abych se z ní dostal. Takový divný efekt, ale na druhou stranu mě při zpáteční cestě aspoň hodí rovnou na Zlatý vrch.

žabí král — na políčko žabího krále se musí dostat hráč přesně hodem kostkou. Hodí-li dalším hodem 1, postoupí až na studánku, jinak pokračuje podle vrhu kostky. Při zpáteční cestě se musí hráč opět zastavit u žabího krále. Hodí-li pak dalším hodem 1, postoupí na pole s korunkou. Jinak musí postupovat zpět k ježibabě. Políčko ježibaby již přechází bez potíží na hlavní cestu.
Komentář: Zvláštní efekt, kdy si hráč musí pamatovat, jestli hodil v dalším hodu 1 nebo ne. Nerozumím proč se musí zastavit při zpáteční cestě u žabího krále.

Cesta z pekla
červená políčka s čerty
— vrací vždy hráče o 5 polí zpět k peklu. 
Komentář: Zajímavý je, že čerti jsou na každém pátém políčko, takže si vás přehazují až do pekla. Další nelogický efekt, kdy stačilo říct "vraťte se zpátky do pekla".

černý havran — vrací hráče na políčko ježibaby.

bílá holubice — přenese hráče až na Zlatý vrch.

čaroděj — červená políčka čaroděje (I, II) posílají hráče na oranžovou cestu pást prasátka.
Komentář: Čaroděj se vás snaží proměnit v čuníka :-)

Oranžová cesta
černé prasátko — posílá hráče do pekla.
zlaté prasátko — posílá hráče na Zlatý vrch.

Zlatý vrch — na Zlatý vrch postupují hráči z různých cest. Jinak se Zlatý vrch přechází bez obtíží.
Komentář: Dobré místo. Znamená posun, když nešlápnete zrovna na obra.

Obr — červená políčka obra srážejí hráče zpět na Zlatý vrch, a to i políčko s kyjem
Komentář: Další zdržovák na cestě za pokladem, alespoň nemusím čekat na padnuté číslo.

Zlatá brána— postoupí-li hráč na políčko Zlaté brány, musí se vrátit až k ježibabě. Jinak toto políčko přechází a postupuje podle hodu kostkou. Lichá čísla kratší cestou, sudá delší cestou k hradu.
Komentář: Upřímně nechápu proč příchodem na Zlatou bránu musím jít zpět až k ježibabě. To jako proč?!

had — červená políčka hada vracejí hráče zpět na pole s korunkou.

drak — červené políčko — dech draka posílá hráče zpět na pole s hvězdami.

červené políčko draka — hráč může postoupit jen při hodu 1.
Komentář: Jako Saň na začátku hry, jen musím hodit jiné číslo.

Poslední červená políčka před branami hradu označená I, II, vracejí na stejná pole čaroděje.
Komentář: Tak to jsem nevěděl, čtu to až teď. Pěkný podraz, kdy těsně před cílem musíte hodit do hradu, abyste získali poklad. Je tu celkem slušná šance, že vás to celé vrátí až k čaroději.

Vyhrává hráč, který hodem kostky postoupí přesně do hradu a tím získá zlatý poklad. 
Komentář: Po těžké a úmorné cestě plné divných odboček jsem tam. Vyčerpán, unaven a rozčilen.

Rozehraná pohádka i s krabicí

Shrnutí:

Jak je už vidět z komentářů k jednotlivým červeným políčkům, jedná se o úmornou a mnohdy i nespravedlivou cestu za pokladem, kde velkou roli hraje především náhoda - tedy hody kostkou a vy nijak nemůžete ovlivnit svůj osud. Když už jste zrovna před cílovou rovinkou, tak vás tahle hra nekompromisně zase vrátí zpět nebo na nějaký čas pozdrží. Vůbec se nedá říct, že hru vyhrává ten nejlepší, ale prostě ten kdo měl větší štěstí a prošel labyrintem pohádkových útrap až na hrad k pokladu. Pravidla na červených polí jsou mnohdy zvláštní a vy nechápete zrovna proč se tohle děje. Postavičky na podstavcích jsou sice super, ale k ničemu vzhledem k tomu, že se na malá políčka na hracím plánu sotva vejdou. Jediné co na téhle hře je možné pochválit, je její opravdu krásná grafika od Zdeňky Študlarové. Jinak je to celkem hezká hra, kterou však moc ovlivňuje náhoda a nelogičnost.

Sepsal pro vás Tomáš Martinec

Z nostalgie přidávám ještě fotky z retro edice.

Krabice a hrací plán z retro edice r. 1988



Počet hráčů: 2 - 6
Doporučený věk: od 5 let
Herní doba: 45 min
Herní svět: Pohádka


Stručný verdikt s ohodnocením

Stará deskovka z dob socialismu, která dostala nový krásný pohádkový design. Grafika je to jediné, co je na téhle hře je super. Jinak nedomyšlené figurky na podstavcích, které se nevejdou na hrací políčka či nevyjasněná pravidla. O vítězi rozhoduje náhoda a štěstí.

Celkové hodnocení: 61,250 = 62 %


Klady a zápory

+ zpracování staré klasiky
+ krásná pohádková grafika

- figurky na podstavcích se nevejdou na hrací políčka
- zvláštní pravidla (po letech z retro edice)
- rozhoduje náhoda a štěstí