7 Divů světa: Duel - Sólo (2020)


Print & Play rozšíření k oceňované dvojkovce

Není to tak dávno, co jsem psal recenzi na skvělou dvojkovou hru 7 Divů světa: Duel (2015) a na její dvě neméně skvělá rozšíření Panteon (2016) a Agoru (2020). Prvně jsem recenze zveřejnil na svém již bývalém fanouškovském webu ke karetní hře Pán Prstenů LCG, který měl velkou a skvělou základnu fanoušků. Bohužel web byl napaden čínskými hackery a po několika marných oživovacích pokusech byl nakonec provoz domény ukončen. Nicméně většinu zálohových souborů se podařilo uchovat, a tak uvidíme v pozdějším vývoji situace, jestli oblíbený web znovu nezprovozníme vzhledem k připravované reeditované setu core PP LCG od Blackfiru. Ale to už jsem odbočil, na webu Pán Prstenů LCG byla také přidána recenze k Print & Play rozšíření 7 Divů světa: Sólo (2020). Bohužel celá tato recenze se mi nepodařila zachovat, a tak jsem se rozhodl, že ji ve zkratce doplním na Deskonoru. Přece jen bych rád měl tyto věci kompletní k této skvělé karetní hře, kterou si můžete zahrát i jako sólovku.

Tak za prvé Print & Play rozšíření je zcela zdarma (ano, čtěte správně) a můžete si jej stáhnout zde:


Na stránce naleznete i ČESKÁ pravidla karty, které je třeba vytisknout.

A za druhé toto rozšíření nelze hrát samostatně bez základní hry 7 Divů světa: Duel
(pozor: nelze hrát s rozšířeními Panteonu a Agory).

Kromě tohoto najdete na stránce i další Print & Play k jiným hrám.

Základní hra

Představení

Je to vlastně takový automat, kdy se nemusíte rozhodovat za druhého hráče, když hrajete 7 Divů světa: Duel třeba sami normálně podle základních pravidel, ale za soupeře rozhodují karty rozhodnutí. Soupeř je zde brán slovem jako "vůdce" a v tomto malém rozšíření jich najdeme celkem pět. Každý z nich má svoji unikátní strategii, tak se mějte na pozoru: Vítězství nepříjde samo!

Pět vůdců v sólo hře

Představíme si Caesara, římského vojevůdce a diktátora, jež začíná s žetonem pokroku Strategie a při rozhodování upřednostňuje fialové (cechovní) karty. Dále je tu kupodivu Aristotelés, řecký filozof, ale zato vychovatel Alexandra Makedonského, který má kolo navíc, jestliže jeho karta rozhodnutí má symbol REPEAT (dvě šipky v kruhu). Začíná se žetony pokroku Zákon a Matematika a při rozhodování preferuje šedé (produkční) karty. Chammurapi, král Starobabylonské říše, má také kolo navíc, pokud se odhalí v kartě rozhodnutí stejný symbol. Do hry vstupuje se žetonem pokroku Ekonomika a na konci hry získává automaticky pět vítězných bodů navíc. Preferuje především zlato tedy žluté (obchodní) karty. Dalším vůdcem je žena Bilgís (nejsem si jistý, jestli psáno správně), královna ze Sáby, která má také svůj tah navíc, pokud se odhalí v kartě rozhodnutí stejný symbol (REPEAT jsou dva). Začíná se žetonem pokroku Ekonomika a preferuje hnědé (produkční) karty. No a posledním vůdcem je opět žena - samozřejmě Kleopatra, egyptská královna, která také získává kolo navíc. Začíná se žetony pokroku Filosofie a Zemědělství, preferuje především modré (civilní) karty a chrámy.

Na začátek pět vůdců není vůbec špatný (jen Aristotela nevím, jestli bych řadil mezi vůdce). Jako vždy i karty vůdců vynikají svojí nádhernou grafikou a člověk při sólo hraní má skutečně pocit, že před ním stojí nějaký starověký soupeř (škoda, že ne zrovna vytisknutý na kvalitním papíře). Jejich vlastnosti tedy se začínajícími žetony pokroku jsou odpovídající jejich původu a zajímavé je, že každý vůdce preferuje jinou barvu karet - tedy stavbu budov ve svém městě.

Karty v sólo hře

Co se týče oněch dvanácti karet rozhodnutí, které jsou takové jednoduché až stručné bez obrázků , což je docela škoda (na druhou stranu alespoň při tahu z balíčku neruší a můžete se soustředit na požadované symboly), jasně definují celou automatizovanou mechaniku této sólo hry. Základem schématu je šipka, která udává směr výběru v epochální pyramidě a pak barvu karty, kterou soupeř vyhledá a postaví zadarmo ve svém městě. Pokud je na kartě rozhodnutí odpovídající symbol REPEAT (dvě šipky v kruhu) jako na vůdcově kartě musíte hrát za soupeře znovu.

Pěkně však od začátku. Představme si, jak se vlastně tahle sólovka hraje dle pravidel.


Foto z hraní

Příprava hry

Rozlož karty I. věku jako při normální hře, ale sedni si k první řadě ve struktuře.
Oblast nalevo od struktury je Tvoje město. Napravo od struktury je město Tvého soupeře.
Hru začni se 7 mincemi, vůdce nebude mít nic.

Ve městě Vůdce:

  1. Zamíchej karty vůdců a jednu si lízni. To bude tvůj protivník. Umísti ho do jeho města. Další vůdce při hře nepoužiješ. Poznámka: Nebo si klidně vyber, proti kterému vůdci chceš hrát.
  2. Dej vůdci žetony pokroku vyznačené na jeho kartě. Další žetony pokroku rozlož normálně na herní desku.
  3. Zamíchej karty rozhodnutí a udělej z nich balíček lícem dolů.


Výběr divů

Zamíchej karty divů světa a lízni si 3. 2 z nich si vezmi pro sebe a třetí dej vůdci. Zopakuj to ještě jednou. Ty začneš hru se čtyřmi kartami divu a vůdce se dvěma.

Vůdcovy 2 karty divu se počítají jako postavené. Okamžitě uplatni tyto efekty, jsou-li na kartě divu vůdce:


Další efekty ignoruj. Vítězné body na každé kartě vůdcova divu se přičtou k jeho finálnímu skóre (pokud před koncem nedojde k vědecké nebo vojenské nadvládě).

Jak hrát

Během I. věku hraje vůdce vždy první. Během II. věku a III. věku, může-li si vůdce vybrat, hraje vždycky první.

Tah vůdce

Na začátku každého vůdcova tahu odhal vrchní kartu z balíčku rozhodnutí. Je-li prázdný, zamíchej všechny dříve zahrané karty rozhodnutí a vytvoř balíček nový.


  1. Tato šipka ukazuje směr, kterým si vůdce chce vybírat karty: Buď zleva doprava nebo zprava doleva.
  2. Vůdce si vždy vezme první dostupnou kartu podle daného schématu Pokud žádná karta nevyhovuje jeho první volbě, zkontroluj druhou a případně třetí volbu. Pokud žádná karta neodpovídá, vůdce si vezme první dostupnou kartu v daném směru, ať je jakékoliv barvy. Symbol s obrysem osoby znamená kartu v barvě, která vyznačená A na kartě vůdce.
  3. REPEAT: Pokud má vůdce stejný symbol na své kartě, jako na kartě rozhodnutí B, okamžitě odehraje další kolo.
  4. Takto je vyznačená spodní strana karty, aby nebylo pochyb o tom, jak ji máš správně číst.
Vůdce automaticky staví zvolenou kartu. Nikdy za ní neplatí, má ji zadarmo.

Umísti kartu do Vůdcova města, jako při běžné hře.
Objasnění: Má-li vůdce pár vědeckých symbolů, vezme si první dostupný vědecký žeton pokroku podle směru šipky na kartě rozhodnutí.

Kolo hráče

Během Tvého kola hraj normálně podle pravidel základní hry.

Nezapomeň platit za chybějící suroviny, počítej i ty postavené ve městě vůdce.

Konec hry

Jako v základní hře, konec nastává, když:
  • Dojde k vojenské nadvládě
  • Dojde k vědecké nadvládě
  • Skončí III. věk, aniž by nastala vědecká či vojenská nadvláda. V tom případě spočítej své a vůdcovo skóre. Hráč s více body vítězí.

Oficiální pravidla z webu

Shrnutí sólovky

7 Divů světa: Sólo není vůbec špatné rozšíření pro jednoho hráče. Můžeme si jej zdarma stáhnout z webu Asmodée či ze Zatrolených her i s českými pravidly. Automatické draftování karet dle schématu funguje poměrně dobře a i ty karty vůdců zosobněné krásnými ilustracemi jsou také příjemným zpestřením. Konečně máte pocit, že opravdu stojíte proti někomu velikému. Je to ale takový soupeř bez mozku, který netaktizuje a nemyslí. Dělá jen to, co mu nakážou karty rozhodnutí. Nestará se o to, že v tomhle tahu musí postavit hnědou budovu za surovinu či zaplatit penězi, aby v dalším kole mohl postavit jinou. Prostě staví automaticky bez rozmyslu a to není dobře. Navíc se nemůže sám rozhodnout postavit další div světa (na začátku hry už má dva automaticky postavené) a pokud získá nějaké zlaťáky vůbec je neutrácí (samozřejmě platí bance či vám jako soupeři na základě efektu). Počítají se jen jako vítězné body (tedy dle základního pravidla: sada 3 mincí má hodnotu 1 bodu). Pokud vůdci sem tam sami nepomůžete (třeba s dostavěním dalšího divu světa či prodejem budov), budete mít stále pocit, že ta automatizace není prostě to pravé ořechové. Ale to už hru můžete hrát normálně jako duelovku a rozhodovat se za oba dva hráče sami. Nechci nápad na sólovku nijak hanit, ale více zábavy si určitě užijete s myslícím protivníkem. Každopádně jako úkol - transformace původní karetní hry na hru pro jednoho hráče se vydařil a nedokážu si představit jak by se to dalo vymyslet líp.




7 WONDERS: DUEL - SOLO
AUTOŘI: Bruno Cathala, Antoine Bauza
VYDAVATEL ORIGINÁLU: ASMODÉE
VYDAL CZ: ADC BLACKFIRE ENT. S R.O.
ROK VYDÁNÍ: 2020
POČET HRÁČŮ: 1
VĚK: OD 10 LET
HERNÍ DOBA: 30 MINUT


Stručný verdikt s ohodnocením

Skvělé Print & Play rozšíření pro fanoušky, kteří se chtějí zabavit ve večerních hodinách třeba stavěním divů světa a nemají spoluhráče. Automatický mechanismus sice není ideální, ale na sólo hru funguje dobře. Je to zadarmo, tak nebrblejte a tiskněte :-)
 Celkové hodnocení: 72,500 = 73 %


Klady a zápory

+ zdarma ke stažení
+ pravidla v češtině
+ možnost hrát původní hru v 1 hráči 
+ ilustrované karty vůdců
 
- nutnost vytisknout na tvrdší papír
- nemá krabičku (logicky)
- automatický mechanismus vůdce bez myšlení 
- lze hrát pouze se základní sadou, nikoliv s dalšími rozšířeními